انجام پایان نامه مدیریت

گام ششم: نوشتن پاراگراف های متن
بر اساس پاسخی که به سوالات وهله پنجم دادید، حال شروع کنید جواب هر سوال را با یک یا دو پاراگراف بنویسید. دقت بکنید که در نوشتن هر پاراگراف اصول مهم نگارش علمی، به مفهوم مخاطب محوری، وضوح، همموسیقی ی انسجام، علمی نوشتن، صحیح نوشتن اختصار را رعایت کنیم.
فرض بکنید که نفر در سری مقدمه مقاله خودش که در زمینه تاثیر استفاده از برنامـه های موبایل جهت تبلیغ کالاهای مصرفی ست و جهت متخصصین حوزه بازریابی ارایه شده است نوشته باشد
"در سالهای اخیر موبایل یکی از وسائل های کاملا رایج در سطح جامعه شده است. این وسائل امکانات زیادی را به بشر داده است. بشر در طول تار یخ همیشه به دنبال گسترش راه های ارتباطی خود بوده است. بر این اساس، موبایل یکی از نوآوریهای بزرگ بشر است. فرد دهای زیادی را امروزه تلفن همراه در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد. در حوزه فرد دهای اقتصادی، تلفن همراه می تواند وسائل ی برای معرفی محصولات باشد".
این نمونه یک پاراگراف است که مخاطب محور نیست! چرا؟
چونکه مطالبی دارد که با مخاطب متن ناسازگار است. مخاطب این مطلب ، متخصصین رشته بازریابی هستند . برای این افراد، حرف کردن از تاریخچه فرد دهای عمومی موبایل اصلا ارزشی ندارد. به جای آن باید رفت سریع سر اصل مطلب و به بحث بازاریابی محصولات از طریق تلفن همراه پرداخت.
مثالهای زیاد دیگر از غلط اتی که در نگارش پارگراف های یک مقاله علمی می توانیم مرتکب شویم را می توانید در کتاب 25 اصل مهم در مطلب نویسی ببینید.
حال شروع کنید بر اساس اصول نگارش یک پاراگراف علمی، چندین پاراگراف از بخش های مختلف مقاله خودتان را بنویسید و چک بکنید که این پارگراف ها منطبق بر اصول مخاطب محوری، وضوح، همآهنگ ی و انسجام، علمی نوشتن، صحیح نوشتن و اختصار هستند یا نه.

گام هفتم: طراحی و تدوین عناصر عکس ی

به اضافه پارگراف ها، در مطلب ما از عناصر عکس ی مختلف ی مانند نمودار، جدول، شکل، چارت، نقشه، تصویر استفاده می کنیم. این عناصر جهت خلاصه کردن مطالب متن ، نمایش عکس ی یافته ها و نتایج تحقیق یا حتی جهت تسهیل درک متن می تواند استفاده شود. جهت مثال در بخش مرور ادبیات، می توانیم با استفاده از جدول، به صورت خلاصه نشان دهیم که در زمینه مورد نقد ما چه کارهایی صورت گرفته است و چه ضعف های وجود دارد. در سری متدلوژی مطلب اکثرا ٌ از نمودارها و جداولی که نتایج آماری یا کیفی تحقیق ما را به صورت خلاصه نشان می دهند، می توانیم استفاده کنیم.
در استفاده از عناصر تصویر ی باید چند اصل را رعایت کنیم.
1- آسانی وضوح: یعنی یک عنصر عکس ی مانند جدول باید به قدری واضح باشد که مخاطب فقط با دیدن آن به راحتی بتواند آنرا بفهمد هیچ ابهامی نداشته باشد. برای مثال نمودارها بایستی معین کنند که محورهای افقی عمودی آنها چه چیزهایی را نشان می دهد، هر گراف چه متغیری را نشان می دهد و رابطه بین گرافهای مختلف چیست.
2- رابطه با متن: هر عنصر تصویر ی باید به احتمال زیاد در درون متن توضیح داده شود به شکلی که چنانچه مخاطب عنصر تصویر ی را نبیند، چیزی از دست ندهد بتواند همه نکات لازم را را درک نماید . هرگز نباید به این خاطر که مطالب در عنصر تصویر ی آمده اند آنها را توضیح نداده رها کنیم. همه عناصر تصویر ی بایستی به صورت معین در جایی از متن متن معرفی شوند. برای مثال گفته شود در جدول شماره 1، که فلان مطلب را به صورت خلاصه نشان می دهد، می بینید که اینچنین است.
3- ترتیب و شماره گذاری: همه عناصر تصویر ی بایستی بر طبـق استاندارد نگارش مقاله به ترتیب شماره گذاری شوند. جداول به صورت جدا شماره گذاری می شوند و بقیه عناصر تصویر ی با هم شماره گذاری می شوند.
جهت متن خودتان سعی بکنید که جدول یا یک نمودار ایجاد کنید . اکنون به صفحه مربوط به دانلوود مقالات الگو برویدو ببینید که مقالات الگو چگونه از عناصر عکس ی استفاده می کنند بر اساس آن جدول یا نمودار خودتان را ویرایش بکنید .

گام هشتم: نوشتن چکیده مقاله

ی که پارگرافها و عناصر عکس ی مقاله خودمان را آماده کردیم، متن مهم مطلب ما آماده است. هم اکنون می بایست برگردیم و چکیده مطلب خودمان را بنویسیم. چکیده مقاله به مفهوم خلاصه کل محتوای مهم مقاله در یک پارگراف. به صورت خلاصه می بایست بگوییم که مطلب ما درمورد چه موضوعی است، متدلوژی ما چیست، یافته های کلیدی مقاله ما کدام هستند . مخاطب با تحقیق چکیده متن ما باید بتواند بفهمد که آیا متن به دردش می خورد یا نه. چکیده اکثرا اولین بخشی از مقاله است که به صورت دقیق توسط داوران خوانده می شود.
در نوشتن چیکده بایستی چند اصل را رعایت کنیم. اول اینکه چکیده بایستی محتوای مهم مقاله ما را به صورت کامل بیان نماید . به عبارتی بایستی یک نماینده خوب از محتوای مطلب ما باشد. چکیده نمی بایست با متن متن مفرق باشد. به مفهوم همان پیامی که مخاطب از خواندن متن مقاله می گیرد را باید از چکیده ما بگیرید. در چکیده بایستی فقط موارد مهم کلیدی را بیان کنیم. بعضی وقتها به جای اینکه در چکیده بگوییم که یافته های مهم ما کدام می باشند ، فقط سایه می زنیم. یعنی تنها اشاره ای غیر مستقیم می کنیم به یافته ها. این غلط است. در نوشته چکیده می بایست لحنی کاملا محکم و خنثی داشته باشیم. نباید از موضع بالا حرف بزنیم نبایستی احساس ی بنویسیم. بهتر است در نوشتن چکیده از حال استفاده کنیم.
بهتر هم اکنون سعی بکنید که در 5 خط زیر، چکیده متن خودتان را بنویسید. برای این کار سعی بکنید که اصول فوق را رعایت بکنید . بعد از نوشتن چکیده مقاله خودتان، سری به مقالات الگوی معرفی شده در وب وبسایت بزنید ببینید که می توانید
چکیده خودتان را ویرایش ببخشید؟
چکیده:


گام نهم: تدوین فهرست منابع مطلب

بعد از نوشتن متن متن ، نیز اکنون باید فهرست منابع متن را تولید و ساخت کنیم. این کار اکثرا ٌ گیر است چونکه بایستی دقیقا معین ات منابع مورد مصرف در متن را در انتهای متن به ترتیب مناسب بیاوریم. ولی دست نگه دارید. برای اینکه دوباره کاری نکنید، اول بهتر است که نگاه بکنید به مجله مورد نظرتان که می خواهید مطلب را برای آن ارسال بکنید ببینید که چه استانداردی را برای نگارش فهرست منابع معرفی کرده است. برای مثال استاندارد APA ایتاندارد شناخته شده و رایج است. مثلا مقاله در استاندارد APA(نسخه 6 ) به شکل زیر می بایست مرجع دهی شود:
Baumard, P., & Starbuck, W. H. (2005). Learning from failures: Why it may not happen.Long Range Planning, 38(3), 281-298.
برخی از مجلات جهت مثال استاندارد ویِژگزینشه خودشان را دارند. اما یک توصیه دیگر که حسابی کار شما را آسان تر می نماید ، استفاده از نرم افزار های ارجاع دهی مانند RefWorksیاEndNoteاست. برای آشنایی بیشتر با این نرم افزار ها روش استفاده از آن ها می توانید بهبسته روش ی الکترونیکی مقاله نویسی یابقیه منابع موجود مراجعه بکنید .

گام دهم: نوشتنبقیه اجزای متن (عنوان، کلمات کلیدی، معین ات نویسندگان)

هنوز بخش هایی از مقاله ما باقی مانده است. اول از تمام بایستی یک عنوان مناسب برای آن گزینش کنیم. عنوان می بایست محتوای مقاله را در یک جمله بیان بکنید . عنوان بهتر است که حالت عبارت کامل نداشته باشد، بلکه به صورت یک جمله باشد. جهت مثال بگوییم "نقد چگونگی تاثیر اختلافات خانوادگی در میزان كم شدن تذکر کودکان در سن 12 تا 15 سال". عنوان بهتر است که زیاد زیاد نباشد خیلی هم کوتاه نباشد. عنوان مطلب بایستی جالب باشد تا مخاطب با دیدن آن توجه ش به متن جلب شود. خوب است که عنوان حالت کلیشه ای نداشته باشد.
هم اکنون عنوان مطلب خودتان را در زیر بنویسید و سعی بکنید که از دوست ها یا اساتید خودتان نظرخواهی بکنید که آیا این عنوان مناسب است یا نه.
عنوان:

مجلات از ما می خواهند جهت مقاله خودمان بین 3 تا 7 کلمه تخصصی را معین کنیم که نشانگر محتوای متن ما هستند . این کلمات کلیدی برای این می باشند که افرادی که بعدا به دنبال موضوع خاصی می گردد، بتوانند با جستجوی این کلمات، مطلب ما را پیدا کنند. با کیفیت ترین کلمات کلیدی آنهایی هستند که رابطه زیادتری با مورد متن ما داشته باشند. در مثال بالا، کلمات کلیدی می تواند "اختلافات خانوادگی"، "یادگیری کودکان"، "روش پرورش"، "تربیت" و "اختلالات یادگیری" باشد.
جهت مقاله خودتان 3 کلمه کلیدی انتخاب بکنید که نشانگر موضوع اصلی مقاله شماست در زیر بنویسید:
کلمات کلیدی:

و بالاخره اینکه باید معین ات نویسندگان متن را به ترتیب مناسب در ابتدای مقاله ذکر کنیم (اما در وهله ارسال مقاله این را برمی داریم!) ترتیب نویسندگان مقاله مهم است. نویسنده اول به عنوان فردی که بیشترین سهم را در انجام پژوهش و نگارش مقاله داشته است شناخته می شود. امتیازی که اکثرا برای نگارش متن در نظر گرفته می شود، بر طبـق ترتیب نویسندگان است. بهتر بهتر است که از همان ابتدا که یک مقاله را می نویسیم درمورد ترتیب نویسندگان به توافق برسیم. قاعده این است ترتیب نویسندگان بر طبـق میزان سهمی ست که آنها در انجام پژوهش و نگارش مقاله دارند. علاوه بـر نام فامیل ، معولا معین ات سازمان یا دانشکده مرتبط، آدرس، تلفن و پست الکترونیکی ارتباطی را ذکر می کنیم.